Шпаргалка по Perfekt’у

Як його утворити так, щоб викладач плакав від щастя
авторка статті: Іра Зарицька

Може пам’ятаєте, може ні, але німецька мова у багатьох своїх “складних” темах дуже нагадує приклади з додавання-віднімання. Тому Perfekt розглядатимемо як просту формулу:

haben/sein + Partizip II = Perfekt 

Все, тільки дві складові. Давайте розберемося з ними ближче. (Я тут зараз не буду розказувати, що таке Perfekt, зачєм і тому подібні речі. Пройдемося тільки по утворенню та як воно виглядає у реченні).

Перше питання для знатоків: як же нам, не німецьконародженим, дізнатися: бути чи не бути haben чи sein?

Для цього є проста схема: sein буде використовуватися лише у трьох випадках (див. нижче), все решта – haben. Та-да!

Три миттєвості для sein:

1) переміщення у просторі – запам’ятайте саме таке формулювання. Ви (або ні) були в точці А, потім опинилися у точці Б. Рух як такий рідко буде вживатися із sein – помахати лапкою на прощання теж рух, але ви як були в одній точці, так і залишилися.

Приклади: gehen, schwimmen, fahren, fliegen, reisen

2) зміна стану (Ліричний відступ: деякі мої студенти-чоловіки вважають одруження зміною стану. Німецька ж граматика так не думає).

Приклади: sterben, verwelken, erfrieren, aufwachen

3) винятки (ваше улюблене, я знаю). Панять, прастіть, вивчити. Надаю короткий список: 

sein, werden, bleiben, glücken, gelingen, misslingen, geschehen, passieren.

Achtung! Іноді помилково може здатися, що всі сильні дієслова будуть хотіти sein, але це не так. У кожному рядку з прикладами є по одному слабкому дієслову (їх більше насправді), які підпадають під те чи інше правило. 

 

Друга половина рівняння для Perfekt’у – загадошний Partizip II.

Пам’ятаєте, що у німецькій мові є сильні і слабкі дієслова? Таки пам’ятаєте, он в ахтунгу про них згадується 🙂 Ось табличка, яка все вам прояснить.

Слабкі дієслова Сильні дієслова
Загальне утворення
Проста математика:

ge + Infinitiv – en – t

ge + machen – en + t = gemacht

ge + arbeiten – en + e + t = gearbeitet (якщо основ дієслова закінчується на t або d)

Просто вивчи цю таблицю.

1) їх там всього чуть менше 200 (слабких – десятки тисяч)

2) вчити можна не всі, а лише необхідні (для початку)

Відокремлювані префікси

беремо дієслово, забираємо префікс, утворюємо Partizip II, додаємо префікс на місце спереду

mitspielen – mit = spielen

ge + spielen – en + t = gespielt

mit + gespielt = mitgespielt

anrufen – an = rufen

rufen (закадрове підглядання в табличку) -> gerufen 

an + gerufen = angerufen

Невідокремлювані префікси:

1) be-, ge-, er-, ver-, zer-, miss-, emp-, ent- (обов’язково вивчити, їх тільки 8)

2) беремо дієслово, забираємо префікс, утворюємо Partizip II, додаємо префікс замість ge 

erholen – er = holen

ge + holen – en + t = geholt

geholt – ge + er = erholt

verstehen – ver = stehen

stehen -> gestanden

gestanden – ge + ver = verstanden

Суфікси -ier+en – утворення без ge  
telefonieren – telefoniert  


Ви все ще живі? 🙂

Дивимося, як виглядає і поводиться оце все добро в реченні

Ich bestelle Pizza.

1) визначаємо дієслово: bestelle;

2) визначаємо необхідне допоміжне – ставимо три запитання (чи це переміщення у просторі, чи зміна стану, чи виняток). У даному випадку у нас три “ні”, значить, треба haben;

3) шукаємо підмет у реченні (ich) та узгоджуємо із ним haben: Ich habe;

4) переписуємо решту слів з речення: Ich habe Pizza;

5) утворюємо з допомогою таблички Partizip II від дієслова bestellen: bestellt;

6) складаємо все докупи: Ich habe Pizza bestellt.

7) ви прекрасні, викладач радіє 🙂

7а) зворотній порядок слів: Gestern habe ich viel Pizza bestellt.

7б) заперечення: Nein, ich habe nicht die ganze Nacht wegen der starken Verben geweint.

7в) запитання: Ist etwas passiert? Du siehst schlecht aus. Was? Wie lange hast du Perfekt gelernt?

 

Висновки:

– не так вже все і страшно та боляче;

– допоміжне знаходиться біля підмета та узгоджується із ним;

– Partizip II не відмінюється та стоїть у самому кінці речення;

– навіть без ідеального використання Perfekt’у ви прекрасні (але десь тихо плаче один викладач-котик).