Як його утворити так, щоб викладач плакав від щастя
авторка статті: Іра Зарицька
Може пам’ятаєте, може ні, але німецька мова у багатьох своїх “складних” темах дуже нагадує приклади з додавання-віднімання. Тому Perfekt розглядатимемо як просту формулу:
haben/sein + Partizip II = Perfekt
Все, тільки дві складові. Давайте розберемося з ними ближче. (Я тут зараз не буду розказувати, що таке Perfekt, зачєм і тому подібні речі. Пройдемося тільки по утворенню та як воно виглядає у реченні).
Перше питання для знатоків: як же нам, не німецьконародженим, дізнатися: бути чи не бути haben чи sein?
Для цього є проста схема: sein буде використовуватися лише у трьох випадках (див. нижче), все решта – haben. Та-да!
Три миттєвості для sein:
1) переміщення у просторі – запам’ятайте саме таке формулювання. Ви (або ні) були в точці А, потім опинилися у точці Б. Рух як такий рідко буде вживатися із sein – помахати лапкою на прощання теж рух, але ви як були в одній точці, так і залишилися.
Приклади: gehen, schwimmen, fahren, fliegen, reisen …
2) зміна стану (Ліричний відступ: деякі мої студенти-чоловіки вважають одруження зміною стану. Німецька ж граматика так не думає).
Приклади: sterben, verwelken, erfrieren, aufwachen …
3) винятки (ваше улюблене, я знаю). Панять, прастіть, вивчити. Надаю короткий список:
sein, werden, bleiben, glücken, gelingen, misslingen, geschehen, passieren.
Achtung! Іноді помилково може здатися, що всі сильні дієслова будуть хотіти sein, але це не так. У кожному рядку з прикладами є по одному слабкому дієслову (їх більше насправді), які підпадають під те чи інше правило.
Друга половина рівняння для Perfekt’у – загадошний Partizip II.
Пам’ятаєте, що у німецькій мові є сильні і слабкі дієслова? Таки пам’ятаєте, он в ахтунгу про них згадується 🙂 Ось табличка, яка все вам прояснить.
Слабкі дієслова | Сильні дієслова |
Загальне утворення | |
Проста математика:
ge + Infinitiv – en – t ge + machen – en + t = gemacht ge + arbeiten – en + e + t = gearbeitet (якщо основ дієслова закінчується на t або d) |
Просто вивчи цю таблицю.
1) їх там всього чуть менше 200 (слабких – десятки тисяч) 2) вчити можна не всі, а лише необхідні (для початку) |
Відокремлювані префікси:
беремо дієслово, забираємо префікс, утворюємо Partizip II, додаємо префікс на місце спереду |
|
mitspielen – mit = spielen
ge + spielen – en + t = gespielt mit + gespielt = mitgespielt |
anrufen – an = rufen
rufen (закадрове підглядання в табличку) -> gerufen an + gerufen = angerufen |
Невідокремлювані префікси:
1) be-, ge-, er-, ver-, zer-, miss-, emp-, ent- (обов’язково вивчити, їх тільки 8) 2) беремо дієслово, забираємо префікс, утворюємо Partizip II, додаємо префікс замість ge |
|
erholen – er = holen
ge + holen – en + t = geholt geholt – ge + er = erholt |
verstehen – ver = stehen
stehen -> gestanden gestanden – ge + ver = verstanden |
Суфікси -ier+en – утворення без ge | |
telefonieren – telefoniert |
Ви все ще живі? 🙂
Дивимося, як виглядає і поводиться оце все добро в реченні:
Ich bestelle Pizza.
1) визначаємо дієслово: bestelle;
2) визначаємо необхідне допоміжне – ставимо три запитання (чи це переміщення у просторі, чи зміна стану, чи виняток). У даному випадку у нас три “ні”, значить, треба haben;
3) шукаємо підмет у реченні (ich) та узгоджуємо із ним haben: Ich habe;
4) переписуємо решту слів з речення: Ich habe Pizza;
5) утворюємо з допомогою таблички Partizip II від дієслова bestellen: bestellt;
6) складаємо все докупи: Ich habe Pizza bestellt.
7) ви прекрасні, викладач радіє 🙂
7а) зворотній порядок слів: Gestern habe ich viel Pizza bestellt.
7б) заперечення: Nein, ich habe nicht die ganze Nacht wegen der starken Verben geweint.
7в) запитання: Ist etwas passiert? Du siehst schlecht aus. Was? Wie lange hast du Perfekt gelernt?
Висновки:
– не так вже все і страшно та боляче;
– допоміжне знаходиться біля підмета та узгоджується із ним;
– Partizip II не відмінюється та стоїть у самому кінці речення;
– навіть без ідеального використання Perfekt’у ви прекрасні (але десь тихо плаче один викладач-котик).